מימושים והקרנות


תערוכה ודיאלוג

טקסט רקע לתערוכה ודיאלוג, התאחדות האדריכלים, תל אביב 2018.


מאת:    טל סניור

התערוכה מציגה פרוייקטים של פרופ' אדריכל וים ואן דן ברג ואדריכל יו יאנסן אשר הוקמו ומצגת פרוייקטים רעיוניים ומודלים של עבודות אשר טרם מומשו. כמו כן, מוצגים בתערוכה מספר ספרים ומאמרים מתוך פרסומים רבים. העבודות המוצגות הן תוצאה של שיתוף פעולה משנת 1998 בין שני האדריכלים.


חלל התערוכה המרכזי בבית התאחדות האדריכלים ובוני ערים בישראל


פרופ' וים ואן דן ברג הוא אדריכל הולנדי, מורה ואיש אקדמיה אשר רכש השכלתו בהנדסת בניין ואדריכלות באוניברסיטת אינדהובן בהולנד. בשנת 1986 זכה במדליית הזהב של הפרס:
“ Prix de Rome for Architecture ”
עבודותיו באדריכלות ומחקריו פורסמו בספרים, מאמרים והוצגו בתערוכות באופן נרחב.

יו יאנסן הוא אדריכל ומורה, המרצה בפקולטה לארכיטקטורה Hasselt University בלגיה. פרוייקטים של משרד האדריכלים התפרסמו במספר ספרים.

בפרסומיו המחקריים עוסק ואן דן ברג בין היתר: בארכיטקטורה של האוונגרד הרוסי, ברעיון של הווילה, קונספט המוזיאון, הלבירינת, מגדל בבל, עיצוב כמחקר, השכלה ארכיטקטונית, הפנטהואז של: Charles De Beistigui , ביתו של: Curizio Malaparte , ביתו של: K.S. Melnikov ועבודות של אדריכלים כגון: F.P.J. Peutz , John Hejduk , Dom Hans van der Laan , Raoul Bunschten ו- לואיס ברגאן.

פרופ' ואן דן ברג משקיע חלק ניכר מזמנו במחקר אקדמי מעמיק של מרכיבי התרבות, המשמעויות והתכנים של מושגים מוכרים יותר ומוכרים פחות, המהווים חלק מבסיס הערכים, האמונות ותפיסות בעולם. מחקריו נוגעים ודנים גם במושגים ונושאים ארכיטקטוניים באמצעות כתיבה רחבת היקף, הוראה באקדמיה והרצאות לציבור. בכתיבתו מציג מחשבות וידע נרחב יחד עם חידוד עקבי, מעמיק וממושך של תפיסותיו.


קיר תצוגה צפוני


הייחודיות של ואן דן ברג כאדריכל חוקר נעה גם סביב מיקוד חקירתו במילים, בחינת עוצמת התוכן הנגלה והמטען הגלום בהן. כמו כן, הוא חוקר מושגים ופעולות פשוטות או מורכבות אשר התרבות עושה בהן שימוש. העיסוק שלו אינו ב-"היסטוריה", אלא יותר בפילוסופיה של ערכים ותפיסות. ואן דן ברג מביא מחשבות עם מטען ערכי ומשמעויות כלליות ופרטניות של תזות אשר מוצגות בכתיבתו.



בחלל הגלריה



תוצאות מחקריו הן, כאמור, תזות ובסיסים רעיוניים קונספטואליים הנגזרים מתוך תוכן ומשמעויות המופקים מיצירה מופשטת כתובה שלו הנוצרת תוך כדי המחקר. יהיה זה לדוגמא: מחקר של הפואטיקה של הארכיטקטורה של האדריכל John Hejduk אשר יכניס את הקורא למציאות אחרת ולמיקוד בתזה המוצגת, או מחקר והצגת תזה בספר עב כרס ייחודי אשר כתב לעבודות של לואיס בראגן יחד עם תכניות ייחודיות ובלעדיות שהוא מפיק ומשחזר.



התוכן והמשמעויות הנוצרים במחקריו, ההקשרים התרבותיים למשמעויות הגלומים כפוטנציאל במרחב של הגדרות של המילים או הפעולות שאנו עושים, הם חלק מהמכלול היוצר ערכים, אמונות ותפיסות. הדיון של ואן דן ברג בנושאים מסוימים אולי תחילה יראה טריוויאלי, אך למעשה פותח צוהר אל עולם רגיש, עשיר ומסקרן, המהווה עמוד שידרה אלמנטרי וחשוב עבור היצירה הארכיטקטונית.


הגלריה בהתאחדות האדריכלים


שיתוף פעולה בין האדריכלים יאנסן וואן דן ברג מביא דואליות יוצאת דופן. מצד אחד: אדריכל, איש אקדמיה, המשקיע חלק ניכר מזמנו במחקר מופשט מאוד המצריך בסיס ידע רחב, נחישות, ועקביות לאורך שנים ומצד שני: חבירה בעלת מחויבות אבסולוטית אל הקונקרטי, לעיצוב, תכנון, יצירה, ועשייה ארכיטקטונית פרקטית וטכנית.

הסיטואציה יוצרת הקבלה מסוימת ל "דואליזם" בה יש השקפה ביקורתית על היחס ו / או ההפרדה בין החוויה הנפשית, המופשטת, לבין החומר. ואן דן ברג מחזיק את החוויה הנפשית המופשטת והעשירה במרחב מחקריו הכתובים אך יוצר עם המטען שלו הפריה עשירה של הצד הקונקרטי-ארכיטקטוני בתוך הדואליות.


פרופ' אדריכל וים ואן דן ברג ואדריכל יו יאנסן


פרוייקטים משותפים של צמד האדריכלים זיכה אותם במספר מועמדויות לפרסים כמו לפרס היוקרתי: Mies van de Rohe Award, Barcelona בשנת 2009 , לפרס: Victor de Stuers-award Masstricht ולפרס: Europahouse Award שלושתם עבור פרוייקט המגורים: Piazza Ceramique, Maastricht

דיאלוג

האדריכלים סבורים שעבודתם מדברת בפני עצמה (Self Evident) מהבחינה של הקונטקסט בה הם ממוקמים, קנה המידה והחללים בתוך ובין המבנים ואינה זקוקה לקול. הארכיטקטורה מגלמת את תפקיד החומרה הברורה, הצלולה והנקיה אשר מאפשרת עדכוני תוכנה-פרוגרמה, על פי צרכי המשתמש והזמן. זו ארכיטקטורה המאפשרת את העל זמניות. תפיסה זו כשלעצמה מהווה אנטיתזה מעניינת לפרשנות המעמיקה הספציפית והמדויקת, לחיפוש הקדחתני אחר משמעויות ותוכן בכתיבתו המחקרית של פרופ' ואן דן ברג. שילוב ניגודי זה מאפשר חופש ותפיסה רב גונית.


פרופ' אדריכל וים ואן דן ברג ואדריכל יו יאנסן בדיאלוג עם טל סניור


עבודתם של ואן דן ברג ויאנסן מינימליסטית באופן קיצוני, מדויקת ונראה כי האדריכלים שואפים כי פרוייקטים מסוימים שלהם יגיעו להתמזגות ואף להעלמות אל תוך הסביבה בה הם ממוקמים כך שהפרוגרמה-תוכנה המתחלפת תשחק את התפקיד העיקרי על במת העיר.
__________________
מקורות
התערוכה בהתאחדות האדריכלים בישראל נולדה כתוצאה מהיכרות רבת שנים בין פרופ' אדריכל וים ואן דן ברג לבין אדר' טל סניור. העיר מאסטריכט היא מקום מושבם של האדריכלים ואן דן ברג וינסאן. מאסטריכט היא אחת הערים העתיקות בהולנד והיא בירת מחוז לימבורג בדרום הולנד. העיר ממוקמת בתוך מעין משלוש או יתד טופוגרפי וגיאוגרפי בין שלוש מדינות: הולנד, גרמניה ובלגיה. למיקום המיוחד ולאופי העיר השפעה רבה על הארכיטקטורה של הצמד ואן דן ברג וינסאן.

בביקור משותף של טל סניור עם וים ואן דן ברג במאסטריכט ובסיור לימודי מקצועי שערכו בעיר, בין יצירות ארכיטקטוניות איקוניות של האדריכל האיטלקי אלדו רוסי והאדריכל השוויצרי מריו בוטה בתחילת שנות ה- 2000, עלה הרעיון של קיום שיתוף וחשיפת הקהל הפרופסיונלי בישראל לעבודות ופרוייקטים יוצאי דופן של האדריכלים ואן דן ברג וינסאן.
תחילה נשקלה האופציה בשלב הקונסטרוקטיבי מוקדם לקיים התערוכה במוזיאון תל אביב לאומנות - באגף לאריכטקטורה. לאחר בחינה רחבה יותר, התאמת תכניי התערוכה, קנה המידה והיקף המוצגים נבדקה גם הגלריה "זה זה זה" בתל אביב כאפשרות למקום התערוכה.
לאור הצורך בהקשר מקצועי וחשיפת התערוכה לקהל מקצועי בעל הכשרה אקדמית ארכיטקטונית נבחרה לבסוף הגלריה בהתאחדות האדריכלים ובוני ערים כמקום המתאים ביותר. 
רוב המוצגים בתערוכה נשלחו באופן דיגיטלי לארץ, הודפסו ומוסגרו בסטודיו מקצועי בתל אביב. ספרים, חלקם עבי כרס, פרי עטם של ואן דן ברג וינסאן הובאו לישראל בטיסה ובנעילת התערוכה נתרמו לספרייה של התאחדות האדריכלים  ובוני ערים בישראל. 
__________________
טל סניור - אדריכל

טל סניור הוא אדריכל, בוגר בתי הספר לארכיטקטורה:
Architectural Association School of Architecture (AA),
Polytechnic of Central London - University of Westminster.
לפני ששב לארץ עבד במשרד האדריכלים PRS-Architects בלונדון. בתל אביב הקים משרד לארכיטקטורה TSA. חבר בהתאחדות האדריכלים ובוני ערים בישראל. התקבל כחבר מן המניין במוסד:
Royal Institute of British Architects .
זכה בפרס ראשון בתחרות פומבית לתכנון בית הכנסת כמרחב שוויוני ובפרס ראשון בתחרות פומבית לתכנון האנדרטה לזכר ילדיי השואה. משרדו עוסק בתכנון מבני משרדים גדולים, תכנון ועיצוב בתים, מבני מגורים, פרוייקטים ציבוריים, תכנון אורבני ועיצוב פרוייקטים מיוחדים.


אפשר למצוא את טל גם כאן באתר:  www.ts-architects.com







פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

על תיווי, הוראה ומשמעות